Na bezpieczeństwo jazdy ogromny wpływ ma nie tylko stan ogumienia, lecz także jego poprawny montaż. Wymiana opon nie może ograniczać się do zdjęcia starego kompletu i założenia nowego. Podczas sezonowej wymiany ogumienia specjalista w warsztacie samochodowym wykonuje wiele dodatkowych czynności, takich jak wyważanie kół czy kontrola geometrii zawieszenia. Sprawdź, na czym polegają i dlaczego są tak istotne!
Koła to jedyny element samochodu, który ma kontakt z nawierzchnią. Dlatego każdy, nawet najdrobniejszy błąd podczas ich montażu może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Usługa ta musi być wykonana w sposób w pełni zgodny z zaleceniami producenta oraz przy wykorzystaniu profesjonalnych narzędzi, takich jak wyważarka czy specjalistyczny miernik laserowy.
Geometria zawieszenia to zestaw parametrów dotyczących prawidłowego ustawienia elemenów zawieszenia względem podłoża oraz pojazdu. Wpływa na bezpieczeństwo i komfort prowadzenia samochodu – bezpośrednio przekłada się bowiem na stabilność pojazdu na drodze i przyczepność opon do nawierzchni.
Do podstawowych parametrów ustawienia kół należą:
Nieprawidłowe ustawienie geometrii kół zwiększa ryzyko wpadnięcia w poślizg, zbyt szybkiego zużycia się opon lub uszkodzenia elementów układu kierowniczego. Zmniejsza się jednocześnie precyzja i komfort prowadzenia.
Objawy, które świadczą o nieprawidłowej geometrii, to:
Do przestawienia geometrii kół dochodzi zazwyczaj w wyniku wjechania w dziurę lub uderzenia kołem w przeszkodę na drodze (np. krawężnik). Co więcej – ustawienie koła może ulec zmianie także w wyniku długotrwałej jazdy po nierównej nawierzchni, niewielkiej kolizji czy nawet normalnej eksploatacji (dochodzi do użytkowego odkształcenia elementów nośnych pojazdu). Dlatego ważne jest, by wykonywać kontrolę geometrii zawsze, gdy pojawiają się wymienione wyżej objawy – nie tylko po sezonowej wymianie opon.
Równie ważne, co położenie kół względem siebie i podłoża jest ich odpowiednie wyważenie, czyli równomierne rozłożenie masy felgi i opony jako zestawu koła. Koła jadącego samochodu obracają się z bardzo dużą prędkością, więc jeśli masy te nie zostaną optymalnie rozłożone – koła nie będą toczyć się równomiernie i wpadną w wibracje, odczuwalne w całym pojeździe. Drgania te nie tylko obniżą komfort jazdy, lecz także doprowadzą do szybszego zużywania się opon i elementów zawieszenia (amortyzatorów, przegubów, sworzni układu kierowniczego, łożysk).
W celu prawidłowego wyważenia kół w odpowiednich miejscach na obwodzie felgi zakłada się lub nakleja się ciężarki o określonej masie lub dokonuje się optymalizacji opony na feldze poprzez ustalenie najlżejszego i najcięższego punktu koła, a następnie kompensację wagi względem tych miejsc. Dzięki temu masa zostaje równomiernie rozłożona wokół środka obrotu.
Sygnałem, że koła samochodu nie zostały prawidłowo wyważone, są najczęściej następujące objawy:
Należy pamiętać, że każde koło – nawet to z oponami i felgami najwyższej jakości, wymaga wyważenia. Czynność tę należy wykonać zawsze, gdy opona jest zdejmowana z felgi i po każdej innej ingerencji w konstrukcję koła – w tym po uderzeniu na przeszkodę czy najechaniu na dziurę w drodze. Dodatkowo zaleca się standardową kontrolę wyważenia kół co około 15 tysięcy przejechanych kilometrów.
Pamiętaj! Kontrola geometrii i wyważenia kół powinna być traktowana jako działanie profilaktyczne, mające na celu przedłużenie żywotności opon, elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego. Dlatego tak ważne jest wykonanie tych czynności przy każdej ingerencji w zawieszenie czy zdejmowaniu koła.
Zarówno ustawienie geometrii, jak i wyważanie kół jest wykonywane w serwisach First Stop
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon