Na rynku dostępne są opony letnie, zimowe i wielosezonowe. Kierowcy czesto zastanawiają się co wybrać. W artykule wyjaśniamy różnice pomiędzy wspomnianymi typami opon i doradzamy na jakie czynniki zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie nowego ogumienia.
Główny powód produkcji opon zimowych i letnich to zapewnienie optymalnej przyczepności w różnych warunkach pogodowych.
W niskich temperaturach letnie opony robią się bardzo twarde i zmniejsza się ich przyczepność do podłoża, stąd też konieczność zmiany opon na zimowe. Specjalny skład mieszanki kauczukowej zastosowany w oponach zimowych zapewnia elastyczność przy niskich temperaturach. Zmieniona jest również rzeźba bieżnika, aby zapewnić dobre odprowadzanie błota, śniegu i wody. Latem, gdy temperatury są wyższe, zimowe opony robią się miękkie, szybciej się zużywają i gorzej trzymają drogi, dlatego należy zmienić opony na letnie. Zastosowana w nich mieszanka gumowa zapewnia większą żywotność opony.
Opony całoroczne wyposażone są w bieżnik odpowiedni do użytkowania przez wszystkie pory roku. Konstrukcja tego bieżnika to kompromis pomiędzy rzeźbą bieżnika opony letniej i zimowej. Podobnie jest z twardością mieszanki gumowej. Jeśli zimą poruszasz się wyłącznie po odśnieżonych miejskich drogach, to opona całoroczna będzie dobrym wyborem.
Zawsze należy pamiętać, że opony całosezonowe nie będą tak dobre jak opony zimowe w zimie, a letnie w lecie. Jeśli zimą zdarza Ci się wyjeżdżać poza miasto to rekomendujemy założenie opon zimowych.
Zaleca się zmianę opon na zimowe, gdy temperatury spadają poniżej 7°C. Wówczas parametry opon letnich mogą okazać się niewystarczające.
Opony zimowe są niezastąpione na zamarzniętych i oblodzonych drogach. Dodatkowo zapewniają lepszą przyczepność podczas opadów deszczu, a tym samym przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia aquaplaningu1. Zawdzięczają to specjalnej rzeźbie i głębokości bieżnika, która w sposób efektywny odprowadza wodę i błoto pośniegowe znajdujące się na drodze. W przypadku jazdy po śniegu opony zimowe mają nieporównanie lepszą przyczepność w stosunku do opon letnich.
To kwestia bezpieczeństwa. Kiedy temperatura spada poniżej zera, ryzyko wystąpienia wypadku zwiększa się sześciokrotnie. W przeciągu zaledwie dwóch lat niemieckie przepisy dotyczące opon zimowych przyczyniły się do zmniejszenia o 50% liczby wypadków, do których dochodziło na śliskich nawierzchniach.
1aquaplaning – niekontrolowany poślizg samochodu na mokrej nawierzchni
Opony zimowe posiadają nacięcia lamelkowe zwane też lamelami. Te zygzakowate nacięcia znajdujące się na kostce bieżnika zapewniają:
W większości przypadków opony zimowe zastępują konieczność stosowania łańcuchów, ale na niektórych trasach, przeważnie w rejonach górskich, stosowanie łańcuchów jest konieczne, a także wymagane przez prawo.
Opony zimowe to z pewnością inwestycja. Są o około 10% droższe od opon letnich, ale ten dodatkowy koszt rekompensowany jest skróceniem czasu użytkowania opon letnich do około sześciu miesięcy w roku, w związku z czym wydłuża się czas ich eksploatacji.
Aby nie tracić cennego miejsca w domu, możesz zarezerwować miejsce w przechowalni opon First Stop. Po upływie sześciu miesięcy specjalista First Stop dokona wymiany opon i przyjmie na przechowanie kolejny zestaw.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon