Każdy kierowca powinien wiedzieć, że zakup używanego auta wiąże się z dodatkowymi wydatkami, takimi jak koszty ubezpieczenia i urzędowa rejestracja, a także konieczne naprawy lub przeglądy serwisowe. Masz jednak duży wpływ na ich wysokość. Zdarza się bowiem, że nawet niewielkie kwoty przeznaczone na początkowy serwis sprawią, że unikniesz bardzo poważnych awarii w przyszłości.
Podczas przeglądania ogłoszeń motoryzacyjnych z pewnością spotkasz się z informacją, że przeznaczony do sprzedaży samochód nie wymaga żadnego wkładu finansowego. Nie zawsze jest to nieprawda, ale warto zachować czujność – to w końcu na Tobie odbiją się zaniedbania poprzedniego właściciela, a za wszelkie naprawy zapłacisz z własnej kieszeni. Uczciwy sprzedający poinformuje Cię o usterkach w aucie, które należy natychmiast naprawić. Są też w samochodzie części, które należy wymienić zapobiegawczo. Dobrze więc wiedzieć, jakich czynności nie warto lekceważyć tuż po zakupie pojazdu i jakie zaniedbania mogą skutkować większymi wydatkami.
Część dostępnego budżetu przeznaczysz na wizytę u mechanika i pierwszy serwis. Często określa się go pakietem startowym. Na jego koszt składa się przegląd wraz z wymianą kilku niezbędnych części. Rozpoczynamy od płynów eksploatacyjnych.
Pierwszym jest olej silnikowy. Ten wymieniamy zawsze wraz z filtrem paliwa, a koszt tej operacji to 200–400 zł. To obowiązek każdego posiadacz używanego pojazdu, gdyż stary olej mógł stracić swe właściwości, co może prowadzić do uszkodzenia silnika (na przykład zatarcia). Jeśli chcesz uniknąć wydatków w postaci kilku tysięcy złotych za jego naprawę, wiesz już, od czego należy rozpocząć przygodę z nowym autem.
Kolejną niedrogą częścią podlegającą wymianie jest płyn chłodniczy. Wydatek rzędu 50 zł zapewni silnikowi optymalne warunki pracy, uchroni chłodnicę przed korozją, a całą jednostkę przed przegrzaniem. Pomoże Ci to uniknąć awarii, której usunięcie pochłonie tysiące złotych.
Rekomendujemy także wymianę płynu hamulcowego, który wchłania wodę z otoczenia przez co z czasem spada jego temperatura wrzenia. Co to oznacza? Gdy hamujesz w trakcie długiego zjazdu ze wzniesienia, płyn może się zagotować, co sprawi, że stracisz sprawne hamulce! Wydanie 100 zł nie wydaje się zatem wysoką ceną za własne bezpieczeństwo.
Jako nowy właściciel pojazdu powinieneś też zwrócić uwagę na filtr paliwa. Szczególnie wtedy, kiedy zdecydowałeś się na jednostkę wysokoprężną. Ten rodzaj silników jest bowiem bardzo wrażliwy na jakość oleju napędowego, a nowy filtr daje gwarancję, że spalane paliwo będzie możliwie czyste.
Wymianie podlega też filtr powietrza. Zakupisz go często za kilkadziesiąt złotych, a odstąpienie od tej czynności ułatwia zanieczyszczeniom przedostanie się do komory spalania. Niewłaściwa mieszanka powietrza powoduje nie tylko nierówną pracę (odczuwalną podczas jazdy), lecz w skrajnych przypadkach może prowadzić do uszkodzenia tłoków i gładzi cylindrów.
Kolejna część to filtr kabinowy. Nie wpływa on bezpośrednio na działanie pojazdu, przez co bywa pomijany podczas przeglądów. Jego zapchanie jest jednak częstą przyczyną zaparowanych szyb, a także rozwoju grzybów i pleśni w kanałach wentylacyjnych. Ten filtr kupisz również za kilkadziesiąt złotych. Wykonaj ewentualnie dezynfekcję układu klimatyzacji.
Jedną z najdroższych czynności, jaka może Cię czekać po kupnie samochodu, jest konieczność wymiany rozrządu. Jeśli sprzedawca przekazał Ci dokumenty potwierdzające jego wymianę (najlepiej rachunek), nie musisz się tym zajmować, ale ustne zapewnienie nie jest w tym przypadku wystarczające. Chociaż wymiana paska jest droga, pamiętaj, że jego zerwanie oznacza poważne uszkodzenie silnika lub nawet jego zniszczenie. Nie zapominaj też, że rozrząd składa się z kilku części: paska, napinacza, rolki i pompy wody – wymieniamy je zawsze w komplecie. W lepszej sytuacji znajdują się osoby, których auto posiada łańcuch rozrządu. Wymaga on interwencji jedynie w przypadku niepokojących odgłosów pracy silnika.
Podczas wizyty w warsztacie warto poprosić też o kontrolę zawieszenia. Dobry mechanik szybko oceni stan łączników stabilizatorów, wahaczy czy amortyzatorów. Przy okazji sprawdzi też układ hamulcowy.
Nierówną pracę silnika, problemy z jego uruchomieniem, a w skrajnych przypadkach uszkodzenie mogą też powodować zużyte świece zapłonowe. Nie zawsze będziesz zmuszony do zakupu nowych, ale warto poprosić mechanika o kontrolę ich stanu.
Na koniec wspomnimy o klimatyzacji, która nie tylko zapewnia komfort podróży, ale też pomaga oczyścić zaparowane szyby. Niestety ciągle rzadko zdarza się, aby poprzedni właściciel zlecił jej dezynfekcję przed wystawieniem auta na sprzedaż.
Chociaż wiele przedstawionych wyżej czynności to niewielkie sumy, całościowy rachunek wystawiony przez warsztat może być wysoki. Właśnie dlatego tak często podkreślamy, by nie wydawać całego budżetu już na początku zakupu auta. Zaniechanie poniesienia tych wydatków to tylko pozorna oszczędność, a usunięcie wynikających z tego powodu awarii może pochłonąć równowartość samochodu. Szybka wizyta w serwisie zapewni Ci dodatkowo spokojną i bezawaryjną jazdę, co docenisz zwłaszcza podczas dalekich podróży.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon