Zmiany klimatu, które obserwujemy na przestrzeni ostatnich lat, a więc większy stosunek miesięcy ciepłych do zimnych, a także łagodna zima sprawia, że coraz więcej kierowców decyduje się na opony całoroczne. Kto może pozwolić sobie na jazdę na jednym komplecie opon przez cały rok?
Jak dowodzą testy i niezależne badania, opony zimowe i letnie z uwagi na odmienną mieszankę (zawartość krzemionki i polimerów), z której są wyprodukowane, a także różną rzeźbę bieżnika – mają nad sobą zdecydowaną przewagę w zależności od pory roku. Opony letnie charakteryzują lepsze parametry na suchym asfalcie w temperaturze otoczenia powyżej 7 stopni Celsjusza, natomiast zimowe odznaczają się lepszymi parametrami podczas opadów deszczu i śniegu, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Ogumienie całoroczne jest wynikiem połączenia właściwości opon zimowych i letnich, a zatem w teorii powinny zapewnić zrównoważone właściwości jezdne niezależnie od sezonu. Czy w takim razie opony całoroczne są złotym środkiem?
Dotychczas opony całoroczne swoją konstrukcją i rzeźbą bieżnika w większym stopniu przypominają ogumienie zimowe. Jest to spowodowane tym, iż ogumienie zimowe jest bardziej wszechstronne tzn. musi zapewnić przyczepność na śniegu, błocie pośniegowym, czy też mokrym asfalcie. Opona całoroczna w niskich temperaturach zapewnia zbliżoną przyczepność do opony zimowej, jednak na suchym i rozgrzanym asfalcie nie będzie hamować tak skutecznie jak letnia. Jest pewnego rodzaju kompromisem, jednak jej parametry są tylko nieznacznie słabsze od ogumienia sezonowego i co ważne zadowalające i zapewniające bezpieczeństwo na drodze. Należy zwrócić uwagę na fakt, że miękka mieszanka gumy w okresie letnim ulega szybszemu zużyciu, a takie ogumienie ma większe opory toczenia, co przekłada się na większy szum podczas jazdy w stosunku do opon letnich.
Jednak w ostatnim czasie czołowi producenci opon m.in. Bridgestone czy Michelin, zmienili podejście do konstrukcji opon wielosezonowych. Opony te konstruowane są od podstaw jako opony całoroczne, co ma na celu zminimalizowanie wszystkich negatywnych objawów opisanych wcześniej i stworzenie opony bardziej uniwersalnej.
Decydując się na opony całoroczne wybieramy pewien kompromis pomiędzy właściwościami opon letnich i zimowych. Z pewnością to najbardziej opłacalne ekonomicznie rozwiązanie dla osób, dla których zakup dwóch kompletów opon to duże obciążenie budżetu. Odchodzi również koszt wymiany i przechowywania nieużywanego kompletu ogumieniu, ale należy pamiętać o tym, że nawet opony całoroczne warto raz do roku sprawdzić i wyważyć. Jeśli zatem jesteś posiadaczem samochodu klasy miejskiej, kompaktu lub klasy średniej, a Twoja charakterystyka jazdy to raczej spokojne i rozważne podróżowanie to opony całoroczne będą dla Ciebie właściwym wyborem. Pamiętaj, że opony całoroczne na śniegu zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa w porównaniu z oponami letnimi, a w lecie, na suchym asfalcie poradzą sobie lepiej niż opony zimowe.
Jednak gdy jeździsz dużo po różnych zakątach kraju lub gdy mieszkasz w zimnym bądź górzystym regionie, wciąż najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie dwóch kompletów opon letnich i zimowych dostosowanych do pory roku.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon