Producenci samochodów najczęściej umieszczają informację o zalecanych oponach w instrukcji obsługi pojazdu. Znajduje się ona na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na słupku drzwi kierowcy.
Ogumienie różni się bowiem nie tylko marką czy podziałem na opony letnie i zimowe. Na każdej oponie można znaleźć szereg oznaczeń mówiących o rozmiarze, wieku czy miejscu produkcji. Te parametry powinny w dużym stopniu wpłynąć na decyzję o zakupie konkretnego modelu.
Czym zatem kierować się przy zakupie opon?
Fabrycznie nowe samochody są wyposażone przez producenta w tzw. opony homologowane, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości auta. Są one przypisane do konkretnych marek i modeli (np. dla Hondy oznaczenie homologacji to H0, dla Volkswagena – B). Dają pewność, że jazda będzie komfortowa i bezpieczna. Jeśli auto wyjeżdża z salon na oponach z homologacją, w czasie wymiany ogumienia również należy założyć model z homologacją (inne opony mogą pogorszyć właściwości jezdne samochodu). Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów o zwiększonych osiągach.
Odrębnym rodzajem homologacji jest rozmiar homologowany, czyli przeznaczony do montażu w danym modelu samochodu. Wskazuje rozpiętość rozmiarów ogumienia, które mogą być bezpiecznie zakładane w konkretnym aucie, przy czym:
Od 1 listopada 2012 roku opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą posiadać specjalne etykiety. Zawierają one informacje o trzech parametrach:
Indeksy te są oznaczane na boku opony: indeks prędkości za pomocą litery, indeks nośności – dwu lub trzycyfrowej liczby.
Indeks prędkości informuje, ile wynosi maksymalna prędkość jazdy dla danej opony. Jest uzależniony od mocy silnika, masy pojazdu, momentu obrotowego i momentu hamującego. Indeks nośności oznacza z kolei dopuszczalne obciążenie na koło.
Zgodnie z prawem nie należy montować opon z indeksami niższymi niż homologowane przez producenta. Takie ogumienie ulega szybszemu zużyciu i nie zapewnia dostatecznego stopnia bezpieczeństwa (jest mniej stabilne i może nawet wystrzelić pod wpływem nadmiernego obciążenia).
Zobacz tabelę indeksów prędkości
Zobacz tabelę indeksów nośności
Pamiętaj! Jeśli montujesz opony o parametrach innych niż zalecane przez producenta, tracisz gwarancję na zakupione produkty. W przypadku kolizji ubezpieczyciel może ponadto odmówić Ci wypłacenia odszkodowania.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wróć do wszystkich porad dotyczących opon